حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
سرخط خبرها

دبیرستان جباریان مشهد تجاری شد؟ | سیاست جدید آموزش و پرورش برای مغازه سازی در مدارس بزرگ

  • کد خبر: ۲۱۲۳۴۳
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۳
  • ۴
دبیرستان جباریان مشهد تجاری شد؟ | سیاست جدید آموزش و پرورش برای مغازه سازی در مدارس بزرگ
دبیرستان شهید جباریان مشهد یکی از مدارس قدیمی شهر است که این روز‌ها قرار است قسمتی از آن به شکل تجاری درآید و چند باب مغازه احداث گردد. مدیران آموزش و پرورش در این زمینه توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش شهرآرانیوز، چند روز قبل ویدئویی در فضای مجازی بازنشر شد که نشان می‌داد بخشی از حیاط مدرسه جباریان واقع در خیابان راهنمایی مشهد در حال تخریب و تغییر کاربری بوده و قرار است به زودی چند باب مغازه در یک فضای آموزشی ساخته شود.  همچنین در این ویدئو مشاهده شد که چند کرکره روی دیوار سمت بولوار سناباد نصب شده که نشان از احداث حداقل ۴ مغازه در آینده نزدیک است.  

پیش از این مدرسه، در دبیرستان شهید حکمت واقع در چهارراه دکترا نیز چند مغازه احداث شده بود و انطور به نظر می‌رسد که آموزش و پرورش بیشتر از رشد فضا‌های آموزشی، به دنبال درآمدزایی از فضا‌های کنونی برخی مدارس بزرگ است.

شورای آموزش و پرورش؛ مجری تغییر کاربری مدارس

رئیس اداره مدارس غیر دولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با تایید ساخت و ساز مغازه در مدرسه جباریان به خبرنگار شهرآرانیوز توضیح داد: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و شهرداری‌های کشور، بنا شده است تا از سازه‌های غیر ضروری و بلا استفاده واقع در مدارس بزرگ که ضرری به سرانه‌های آموزشی مدرسه وارد نکند، استفاده شود.

غلامرضا نیک پور ادامه داد: تبدیل وضعیت برخی سازه‌ها در مدارس در راستای درآمد زایی برای مدرسه در جهت جبران کمبود بودجه و هزینه‌های جاری آن است. این در حالی خواهد بود که از محل چنین درآمدهایی، نه فقط آن مدرسه، بلکه برخی دیگر از مدارس نیازمند حمایت در هر ناحیه آموزش و پرورش می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به اینکه اگر در آینده نیازی به استفاده از همان فضا‌های آموزشی  تجاری شده باشد تکلیف چیست تصریح کرد: تمامی فرایند‌ها با مدیریت رئیس اداره آموزش و پرورش نواحی و شورای آموزش و پرورش استان‌ها خواهد بود و هر جا نیاز باشد، قطعا از ساخت و ساز یا حتی ادامه آن جلوگیری بعمل خواهد آمد.

نیک پور با اشاره به پلمب ساخت و ساز مدرسه جباریان توسط شهرداری منطقه یک عنوان کرد: ایرادی در مسئله ابلاغ طرح وجود داشت که در حال رایزنی برای فک پلمب هستیم و مشکل خاصی وجود ندارد.

تغییر کاربری آموزش دبیرستان جباریان به زودی انجام خواهد شد

رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه ۴ مشهد مقدس نیز طی گفتگویی با شهرآرانیوز در ارتباط با وضعیت مدرسه توضیح داد: ایجاد چند باب مغازه در این مرکز آموزشی، براساس مصوبه شورای آموزش و پرورش است و بر طبق قانون، ۵ درصد از زیربنای هر مدرسه می‌تواند تجاری سازی شده و هزینه‌های آن صرف امور جاری مدارس ناحیه گردد.

حسین عباسی در ادامه گفت: در حال حاضر، هیچ تخریبی در بنای دبیرستان رخ نداده است و شیار‌های که در ویدئو دیده می‌شود، بیشتر به منظور استحکام بنا تعبیه شده است؛ این مدرسه در طرح تخریب و بازسازی نیز قرار دارد و هرگونه تغییر نیازمند هماهنگی شهرداری، سازمان نوسازی و... است و پلمب فعلی هم در راستای همین مسئله است.

وی افزود: مدرسه جباریان ۴ سالن مازاد داشت که شناسایی شد و براساس تفاهم نامه‌ای که ذکر آن رفت، قسمتی از فضای مازاد به امر تجاری سازی اختصاص یافت. از آنجا که ۵ درصد از فضای مدارس به حوزه تجاری سازی تعلق می‌گیرد، مشکلی در ساختار مدرسه یا اشغال فضای آموزشی نخواهد داشت.

رئیس اداره ناحیه ۴ خاطرنشان کرد: مسئله کمبود فضای آموزشی، امری کلی و مربوط به تمام نواحی ما نیست. به طور مثال و در پهه آموزشی این ناحیه، منطقه ایثارگران و جانباز با کمبود سرانه آموزش مواجه است و منطقه‌ای که دبیرستان جباریان در آن واقع است از پذیرش بالایی برخوردار است.

عباسی همچنین تصریح کرد: احتمال دارد تا در آینده نزدیک، کاربری آموزشی جباریان از دبیرستان به هنرستان یا دبیرستان معارف تغییر یابد؛ زیرا با کمبود این مدارس مواجه هستیم و پذیرش کنونی مدرسه از مناطق دورتر است و همین، مشکلات و عواقب فرهنگی، اجتماعی، طبقاتی و حتی ترافیک شهری با خود به همراه آورده است.

وی هزینه‌های اداره مدارس را بالا توصیف و اظهار کرد: در حال حاضر هزینه‌های بالایی وجود دارد که هر چقدر هم اداره کل نسبت به تامین آن براساس قانون اقدام نماید، بازهم کاستی‌های وجود دارد و تجاری سازی، یکی از راه‌های کاهش هزینه و عدم تحمیل هزینه به دانش آموز و خانواده آنان است. شما تصور کنید در صورت اجاره دادن مغازه که پروانه تجاری داشته باشد، چقدر منافع مالی عاید می‌شود که برای دانش آموزان و آبادانی مدرسه خرج خواهد شد و بسیاری از مشکلات را رفع خواهد نمود.

عباسی در مورد هزینه‌های ساخت نیز عنوان کرد: قطعا ساخت و ساز مغازه از عهده بودجه‌های ما خارج است و یکی از راه‌های پیش بینی شده برای ساخت، پیش کرایه ۶ ماهه یا یک ساله می‌باشد که مشاغلی با پیوست‌های فرهنگی و کاربری‌های متناسب با فضای مدرسه می‌توانند در آن مشارکت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کوک
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
1
1
جالبه تجاری سازی میکنن و کل درآمدش میره تو جیب اداره و ب مدرسه چیزی تعلق نمیگیره و فقط مدیران اداره از این وضعیت بهره می‌برند
نام مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
1
1
فکر خوبی است زودتر از اینها باید این کار صورت می‌گرفت...
اذر
United States of America
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
2
اگه واقعا‌خرج مدارس شود خوبه به شرطی که مثل اجاره ایام تعطیلی مدارس نشه که هیچ چیزی جز تمیزکاری مدرسه توسط معلم ودانش اموز عایدی دیگری برای مدرسه نداشت وندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
0
درآمد آن فقط صرف همان مدرسه شود نه ناحیه تا باز عده‌ای از آن برای خود سهم خواهی نکند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->